Tekstschrijven is altijd één groot avontuur. Dat avontuur start met jouw boodschap. Wat wil je eigenlijk vertellen? Daar komen we meestal snel uit. Daarna gaan we door met de volgende vraag: wat wil jouw lezer eigenlijk lezen? En dan wordt het pas echt interessant…

Wat jij wilt vertellen

Als Tekstenbakker moet je goed kunnen puzzelen. Veel van mijn klanten zijn echte vakidioten, net als ik. Als je zelf zoveel van een onderwerp weet, vergeet je wel eens dat iemand anders misschien net wat meer uitleg nodig heeft. Een groot deel van mijn werk is daarom dit: hoofzaken van bijzaken scheiden, alle informatie opnemen en dan draaien, keren en opschuren, totdat er een verhaal staat dat jouw doelgroep prima begrijpt.

Wat je doelgroep wil horen

Bij iedere tekst vraag ik me af: waarom zou iemand dit eigenlijk willen lezen? Je organisatie promoten is niet genoeg. Dan ben je eenzijdig aan het zenden.Vind je dat ook niet een beetje egoïstisch van je?

Daarom geef ik in mijn teksten nuttige informatie die aansluit bij het probleem dat jij oplost voor je doelgroep. Zo help je jouw doelgroep alvast een beetje op weg. Gaan ze kiezen aan wie ze hun geld uit willen geven? Dan heb jij al een streepje voor.

Een helder doel

Wil je teveel vertellen in een stuk tekst? Dan is de kans groot dat je de lezer kwijtraakt. Dus ik bepaal per tekst een duidelijk doel. Is dat een gigantische call to action?  Dan schrijf ik de tekst daar naartoe. Is het vooral een informerende tekst? Dan zorg ik dat lezers de relevante informatie makkelijk kunnen vinden. Met één doel per tekst, kan die kort en bondig blijven.

Zin in een brainstorm over jouw nieuwe tekst?

Dan moeten we als de wiedeweerga een afspraak inplannen.