Iedere organisatie is uniek en daar hoort wat mij betreft een unieke schrijfstijl bij. In een tekst van ongeveer 500 woorden beschrijf ik wat jouw organisatie uniek maakt. In die tekst gebruik ik de unieke stijl die bij je doelgroep past.

Hoe schrijft jouw organisatie eigenlijk?

Als tekstschrijver merk ik dat veel organisaties worstelen met een gebrek aan etiquette. Meestal is er goed nagedacht over het lettertype en de kleuren in het logo. Dat is super, want zo start een herkenbaar merk. Maar hoe zit het met de herkenbare schrijfstijl die erbij hoort?

Weet jij bijvoorbeeld of je collega’s je klanten mailen met ‘je’ of ‘u’? Mag je eigenlijk wel het woord ‘tof’ gebruiken op je website? En hoe zit het met de hoofdletters en de spaties in de bedrijfsnaam?

De concepttekst als hulpmiddel

Nu zou het mooi zijn als je met één tekst alle vragen rondom schrijfstijl op kan lossen. Dat kan helaas niet. Je kunt wel een hele fijne voorbeeldtekst maken, die iedereen als leidraad kan gebruiken. Handig van zo’n tekst: je kunt delen ervan kopiëren en plakken, inkorten en uitbreiden. Zo wordt de concepttekst de moeder van al je teksten. Ook handig voor nieuwe collega’s en je klanten!

Jouw USP’s

Als ondernemer wordt je er een beetje mee doodgegooid: je USP’s, Unique Selling Points. Wat maakt jouw bedrijf uniek? Als tekstschrijver (marketeer, communicatiespecialist en mens) vind ik dat één van de belangrijkste dingen die je klant moet weten. Dus dat moet sowieso ergens in je tekst staan. Daarom bevat een Tekstenbakker-concepttekst altijd een beschrijving van de unieke kwaliteiten van je zaak. Daar mag je trots op zijn! Dus start maar met (tekst) delen!

Stijl op basis van je doelgroep

Een schrijfstijl bepalen is een kwestie van luisteren naar je doelgroep. Misschien kan je het vergelijken met het kiezen van de muziek voor een feestje. Wil je doelgroep met je dansen? Dan kies je voor iets frivools, met een lekker tempo. Wil je doelgroep liever schuifelen, dan fluister je lieve woordjes en werf je in slow motion. Heb jij een doelgroep die liever BEUKT? Dan gebruik je nodeloos kapitalen.

Stijl vind je niet alleen in woorden. Het zit ‘m ook in de lengte van de zinnen en de spanningsopbouw, maar dat mag je aan mij overlaten. Je leest het vanzelf.

Gaan we samen een schrijfstijl bepalen? Leuk!

Dan moeten we als de wiedeweerga een afspraak inplannen.