Cubiss ondersteunt organisaties bij thema’s rondom lezen, leren en informeren. De initiatieven van Cubiss zie je terug in het onderwijs en bij bibliotheken. Ik schreef verschillende teksten voor Cubiss om aandacht te geven aan hun projecten. De teksten verschenen op de Cubiss-website.

Belasting en laaggeletterheid

Het belangrijkste speerpunt van Cubiss is participatie. Er zijn veel mensen die het lastig hebben om mee te doen in de maatschappij, omdat ze slecht kunnen lezen of schrijven. Voor mij, altijd bezig met taal, is hierover schrijven altijd een eyeopener.

Eén van de andere onderwerpen waarover ik schreef is belastingaangifte. Nou ja, zelfs als je wel kunt lezen en schrijven is daar soms geen kaas van te maken. Ik vond het mooi om te zien hoe er met de hulp van vrijwilligers toch een boel succesvolle aangiftes werden gedaan.

het echte werk

Bibliotheek Veldhoven: “Wij hadden nooit verwacht dat belasting zo leuk kon zijn.”

“Het was echt win-win”, vertelt Lia Verheijen. Samen met haar collega Rob Smetsers en Simone Joosten van BSR is ze erg blij met deze kans om als bibliotheek nog meer voor mensen te betekenen. “Dat is echt de rol die we op ons willen nemen”, zegt Rob.

Van een beetje paniek…

Toen in februari 2016 het nieuws naar buiten kwam dat de bibliotheken in Nederland mensen gingen helpen met hun belastingaangifte, was het personeel van de bibliotheek in Veldhoven verbaasd. “Gelukkig hadden we nog geen mensen met een schoenendoos op de stoep staan”, zegt Lia. Ook bij BSR, waar vrijwilligers al ondersteuning bieden bij aangifte, was er onzekerheid. Simone: “Er was nog niets bekend. Onze vrijwilligers waren bang dat onze doelgroep, kwetsbare burgers, niet meer bij ons terecht zou komen, maar bij de bibliotheek.”

…naar een doelgerichte samenwerking

Gelukkig ging de onzekerheid al snel over in een doelgerichte samenwerking tussen de bibliotheek en andere partijen. Tijdens een dialoogsessie (georganiseerd door Cubiss), kwamen bijna alle partijen uit Veldhoven in één ruimte samen. Zo ontstond er meteen een lokaal netwerk, waarin goede afspraken gemaakt konden worden.

Door die afspraken is de dienstverlening completer geworden. De bibliotheek organiseert een Belastingcafé waar mensen zelf aangifte kunnen doen met hulp van de Belastinghelden van BSR, KBO en PVGE. Anderen, die meer intensieve begeleiding nodig hebben, worden in de bibliotheek doorverwezen naar één van deze samenwerkingspartners. “Een loketfunctie”, zegt Rob: “Wie er ook naar het Belastingcafé komt, we kunnen iedereen helpen.”

Nieuwjaarskaart | De Tekstenbakker
Webteksten | HR Kompas