Laat jij je doelgroep wel zien wat je kan? Of vertel je ze alleen maar dat je het kan? Dat jij een expert bent, bewijs je niet door op je borst te kloppen. Dat laat je zien met nuttige content, waar je doelgroep ook echt iets aan heeft.

Contentmarketing: je doelgroep verleiden met informatie

Het idee van contentmarketing is als volgt: Je hebt een doelgroep en die doelgroep heeft een bepaalde vraag. Omdat jij diensten verleent of producten verkoopt, ben je expert op een bepaald gebied. Dat betekent dat je een antwoord hebt op de vraag van je doelgroep. Tot zover logisch, toch? En nu komt de twist: we gaan de vraag van je doelgroep gratis en voor niets beantwoorden.

Inderdaad, we gaan investeren. We gaan je doelgroep verleiden met informatie en hun twijfels wegnemen (en tijd te besparen).

In contact voordat iemand aan tafel zit

De Nederlander van nu heeft eigenlijk geen tijd om met je aan tafel te zitten, terwijl je uitlegt hoe alles werkt. Eerst even zelf intikken in Google, dan liever via een webshop bestellen en als je er echt niet meer uitkomt ga je een expert inschakelen… en dat moet dan wel niet zomaar de eerste, maar de beste zijn.

Jouw contact met je doelgroep start al, voordat ze in je winkel of op kantoor verschijnen. Als jij zorgt dat je content nuttig is, neem je twijfels weg, zodat ze ook echt bij je over de vloer komen. Ook wel lekker, want tegenover je zit opeens iemand die zich al heeft ingelezen. Dat scheelt jullie allebei veel tijd. Win-win!

Laat zien welke expertise je in huis hebt

Je hebt nog een voordeel van goede informatie, waar je doelgroep echt iets mee kan: het geeft vertrouwen. Als jij laat zien dat je een expert bent, komen je klanten nog eens terug. Misschien praten ze zelfs met hun familie, vrienden en collega’s.

Jouw gedeelde kennis geeft vertrouwen. Kennis delen laat zien dat je echt wilt helpen. Je geeft je doelgroep het gevoel dat het niet alleen om geld draait én je laat zien dat je goed bent in wat je doet.

Contentmarketing is niet nieuw

De naam is nu wel hip, maar het principe bestaat al sinds de oertijd. If you scratch my back, I’ll scratch yours. Noem het reciprociteit of wederkerigheid, als jij me nu met iets helpt, help ik jou later ook. En deze manier van marketing bestond al voor het internettijdperk.

Een voorbeeld in de winkelstraat:

Het is 1996 en ik ben wanhopig op zoek naar nieuwe stappers. Ik loop op mijn oude schoenen een zaak in en leg mijn probleem uit: ik wil wandelen in de bergen maar met mijn huidige schoenen voel ik ieder steentje dat op het pad ligt.

De verkoopster is heel enthousiast. Ze houdt ontzettend van de bergen en vraagt me waar ik ga wandelen. “De Pyreneeën”, zeg ik. “Och, wat heerlijk”, zegt ze. Ik krijg direct drie prachtige watervallen aangereikt, met plaatsnamen die ik haastig op een papieren zakdoek krabbel. Daarna gaan we het over schoenen hebben.

Er gaat een wereld voor me open. Deze dame weet waar ze het over heeft. Hoge schoenen, stugge zolen, mossige ondergronden. Blijkbaar is de keuze voor mijn wandelschoen afhankelijk van oneindig veel factoren waar ik niets van wist!

Een tijdje later heb ik drie modellen aangeschoten en begin ik eens naar de prijskaartjes te kijken. Ik weet nog niet zeker welke schoen ik ga moet meenemen, maar ik weet wel zeker waar ik mijn kennissen naartoe stuur als zij ooit wandelschoenen moeten kopen.

Maar welke content deel je?

Contentmarketing is vraaggericht. We starten dus met vragen stellen aan je huidige klanten/cliënten/patiënten/burgers. Daarna is het een kwestie van jouw expertise matchen met de vragen van je doelgroep. Afhankelijk van het onderwerp kies je voor een medium of verschillende media. Content is een lekker brede term. Je kiest voor tekst, foto’s, video’s, llustraties of de combinatie van die vier. Dat hangt er vanaf welk medium het meest effectief is om je boodschap over te brengen.

Tip: Schoenmaker, blijf bij je leest.

Je hoeft echt niet alle vragen van je doelgroep te beantwoorden. Dus je gaat als houtbewerker geen tips geven bij het metselen van een muur, maar wel over stoelpoten draaien met een draaibank. Als schoenmaker ben je geen podotherapeut, dus publiceer je wel de nieuwste modellen uit Italië, maar niet hoe je van je platvoeten afkomt (tenzij je toevallig medisch schoenmaker bent).

Is het tijd voor een contenstrategie? Of wil je weten of je daar klaar voor bent?

Dan moeten we als de wiedeweerga een afspraak inplannen.